viernes, 26 de abril de 2013

Aconsseguint l'autonomia... (Bona pràctica)

A l’aula de 2-3 anys de l’escoleta d’infants de Santa Catalina, durant aquest segon semestre, s’han introduït petits canvis dins el que és la rutina d’aula. Abans ja es treballava molt l’autonomia i la participació dels infants mitjançant les rutines i la implicació dels infants en cada una d’elles, però darrerament, aquesta implicació s’ha fet més evident i més important que mai, ja que per a cada una de les rutines hi ha un encarregat específic, elegit a l’atzar per la mestra i que a més va canviat cada dia.

Abans, a l’hora de passar llista, era la mestra qui s’encarregava de fer-ho implicant als infants a participar-hi, però ara s’ha introduït l’encarregat de passar llista que canvia cada dia de manera que ho arriben a ser tots. Aquest infant s’asseu a la cadira de la mestra i és l’encarregat de passar les fotografies amb els noms de cada un dels seus companys, de cridar-los pel nom i saludar-los dient “ Bon dia!!”, i de fer el recompte final per saber si ha faltat qualque infant.

El temps del dinar, hi havia l’encarregat de repartir els baveros, i un encarregat per taula de repartir els plats i un altre els coberts. Ara, hi ha tres encarregats amb una tasca més complexa, ja que hi ha un encarregat pels baveros, un per repartir els plats a tots els infants, i un altre encarregat de repartir-los els coberts. Després del dinar

Els infants han respost molt bé als canvis que s’han dut a terme en les rutines, a més alhora de passar llista estan més motivats per estar una estona asseguts i escoltar un dels seus companys i que sigui aquest qui els cridi per donar-los el “Bon dia”, a més, si l’encarregat de passar llista és un infant a qui li costa expressar-se pel motiu que sigui, o que no es senti segur en aquell determinat moment, la mestra es situa al seu costat i li ofereix el suport necessari perquè aquest sigui capaç de dur a terme la tasca que se li ha encomanat. És important també destacar que aquesta nova manera, per dir-ho d’alguna manera, de dur a terme les diferents rutines, ha servit per motivar als infants ja que cada vegada que toca fer-ne una, esperen ansiosos a saber qui serà l’encarregat. A més, a poc a poc hem observat com aquest fet de donar-los confiança per dur a terme la tasca, els ha servit per agafar més autonomia i seguretat en la realització de la mateixa.

La pràctica en sí s’adapta a la línea de treball del centre, ja que aquesta es base fonamentalment en les rutines mitjançant les quals els infants aconsegueixen progressivament l’autonomia que necessiten per créixer, per conèixer, per relacionar-se, i a la vegada van adquirint algunes pautes de socialització com el respecte cap als companys, l’espera, la importància de la col·laboració de tots perquè les coses surtin bé, etc. 



(1.2; Perquè he reflexionat cada una de les actuacions de la mestra tutora i he arribat a la conclusió de quina ha de ser una bona actuació professional. 4.1; Perquè alhora de decidir quina ha estat la bona he tingut en compte a quin marc teòric feia referència. 4.2; Perquè he identificat la bona pràctica d’aula)


7 comentarios:

  1. Hola Joana Maria, m'ha agradat la bona pràctica de la teva escoleta perque considero que en aquestes edats és molt important el desenvolupament de l'autonomia. De fet, a l'escoleta on faig les pràctiques cada dia tenim un encarregat de passar el plafó i des de fa uns dies també és l'encarregat de posar els coberts a la taula per dinar. Aquesta pràctica fa que hi hagi una implicació dels infants en el seu dia a dia i a més els dóna protagonisme ja que desenvolupen tasques que formen part de la dinàmica de l'aula.
    Finalment, penso que aquesta pràctica també és fonamental per dur una rutina i per fomentar la participació dels infants, gràcies per compartir-la i segueix gaudint de les pràctiques.

    ResponderEliminar
  2. Hola Joana Maria! Estic totalment d'acord amb tu que "aconseguint l'autonomia..." és una bona pràctica, ja que jo sóc tutora d'un grup de 2-3 anys i fa un mes que estic realitzant la teva bona pràctica i trob més motivació, interés i més atenció per part dels nins/es.Ja que el fet de fer-ho tot jo, em vaig adonar que els infants cada vegada perdien més l'atenció i les ganes de fer el mateix cada dia...així amb un plafó d'encarregats ha canviat la cosa totalment, el fet de sentir-se ells els protagonistes la dinàmica del grup va millor. Són petites grans coses que no t'adones fins que no et poses davant el més petits, és super interessant com pots aprendre tantes coses d'ells!
    Gràcies per la teva aportació!

    ResponderEliminar
  3. Bona nit Joana Maria, m'ha agradat molt la bona pràctica que has escrit, ja que l'autonomia és molt important treballar-la dess de ben petits, concretament quan jo vaig fer les pràctiques una de les activitats que feiem dins de l'aula era que cada infant posava la seva foto al requadre de l'escola, per tant al requadre de "casa" només s'hi quedaven els infants que no hi havia a classe, d'aquesta manera els infants sabien qui hi havia a classe i qui no, i ho sabien per ells mateixos.

    Finalment, dir que gràcies a activitats com les que has comentat aconseguim una rutina, la qual cosa implica un coneixement nou!

    Moltes gràcies per compartir la teva pràctica!

    ResponderEliminar
  4. He llegit la teva entrada i m'ha transmès un xot d'energia gran. Al igual que tu, penso que l'autonomia s'ha de treballar des-de el moment cero i que s'ha de saber ben bé com fer-ho per a que sigui de profit. Això comporta un gran treball coordinat entre família i centre.

    ResponderEliminar
  5. hola Joana Maria, he leído tu entrada y me parece muy interesante. Estoy muy de acuerdo que la autonomía se tiene que trabajar y es muy importante que se haga desde primer momento. A través de las rutinas conseguimos que los niños estén mas seguros de si mismo, cosa que les ayuda en su desarrollo.
    Muchas gracias

    ResponderEliminar
  6. Hola Joana María, desde luego que trabajar la autonomía con los niños desde bien pequeños es fundamental para que se vayan sintiendo cada vez más seguros de ellos mismos y así tengan un buen auto-concepto y una buena auto-estima fundamentales en su buen desarrollo.
    Gracias por compartir!!

    ResponderEliminar
  7. Bona tarda Joana!

    Penso que és molt important deixar llibertat de moviment i autonomia als infants, ja que d'aquesta manera ells sols arribaran a crear els seus propis aprenentatges, aprendran a confiar en ells mateixos, és a dir, seguretat. En definitiva, l'autonomia aporta aprenentatges significatius.

    ResponderEliminar